هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۸ آذر ۱۶, دوشنبه

LCD چيست ؟

پيشرفت هاي تكنولوژيكي بشر در قرن حاضر، يكي پس از ديگري كيفيت زندگي را بهبود مي بخشند . اين فناوريها همگي يك هدف را دنبال مي نمايند: رفاه و راحتي بيشتر. نام تکنولوژي LCD را بسيار شنيده ايد. در اين مقاله به بررسي اين تکنولوژي می پردازيم.


LCD چيست ؟

پيشرفت هاي تكنولوژيكي بشر در قرن حاضر، يكي پس از ديگري كيفيت زندگي را بهبود مي بخشند . را بسيار شنيده ايم. نوع جديدي LCD فناوريها همگي يك هدف را دنبال مي نمايند: رفاه و راحتي بيشتر. نام از فناوري كه هر روزه بر استفاده بهينه از آن افزوده مي شود. بيايد به زباني ساده آن بررسي كنيم.

LCD مخفف عبارت "Liquid Crystal Display" به معنای صفحه نمايش کريستال مايع است. همانطور كه از دوران ابتدايي بخاطر داريم، ماده سه حالت جامد ، مايع و گاز دارد ( صرفنظر از حالت پلاسما ). جامدات شكل خاصي دارند، يعني مولكولهاي آنها موقعيت خاصي نسبت به يكديگر داشته و نمي توانند آزادانه به هر سو حركت كنند . ولي مولكول هاي مايعات چنين قيدي نسبت به هم ندارند و در كل حجم آن در حركت اند . كريستالهاي مايع موادي هستند كه ظاهر مايع دارند، اما مولكولهاي آنها آرايش خاصي نسبت به يكديگر دارند. به همين دليل كريستال مايع خصوصياتي شبيه به مايع و جامد داشته و به همين دليل با چنين اسم متناقضي خوانده مي شوند . اين مواد به شدت به دما حساس اند و اندكي حرارت لازم است تا آنها را به مايع واقعي درآورد و يا اندكي سرما تا به حالت معمولي تبديل شود.انواع مختلفي از مواد شناخته شده اند كه در دماي معمولي چنين خصوصياتي دارند. اما دسته اي از آنهاهستند كه به جريان الكتريسيته هم حساس هستند و مولكولهاي آن متناسب با ولتاژ اعمالي تغيير زاويه مي دهند . اين خصوصيت عجيب اثر جالبي هم دارد . وقتي نور از درون يك كريستال مايع اين چنين عبور كند، پلاريزاسيون يا قطبش آن هم جهت با مولكولهاي ها استفاده شد. با اين توضيح كه چون كريستالهاي مايع شفاف Lcd كريستال مي شود . از همين خاصيت براي و هادي الكتريسيته هستند ، به راحتي مي توان آنها را در جريان الكتريسيته قرار داد و نور را از آن عبور داد . براي اين كار به جز كريستال مايع به 2 تكه از اين صفحات شيشه اي پلاريزه شده هم نياز است. اگر دو تكه از اين صفحات شيشه اي پلاريزه شده را روي هم قرار دهيد. نور به راحتي از آن عبور مي كند . اما وقتي يكي از آنها را 90 درجه نسبت به ديگري بچرخانيد ، ديگر نور رد نمي شود . اين اتفاق به اين دليل روي مي دهد كه هر صفحه شيشه اي پلاريزه شده نور را فقط در جهت خاص محور خود عبور مي دهد . اگر دو صفحه شيشه اي پلاريزه شده هم محور باشند نور به راحتي عبور مي كند اما اگر محورها با هم زاويه 90 درجه داشته باشند نور رد نخواهد شد.

ذرات و مولكول هاي كريستال مايع در ميان صفحات شيشه اي پلاريزه شده و فيلترهاي LCD در تلويزيون رنگي قرار دارند . همچنين يك لايه الكترود بسيار باريك كار تحريك كريستال مايع را بر عهده دارد . نور پس واقع در پشت CCFL ) Cold Cathode Fluorescence Lamp) زمينه سفيد توسط يك لامپ ولتاژ بالا ايجاد شده و بوسيله يك منعكس كننده، شدت يكساني پيدا مي كند .نور سفيد بعد از عبور از لايه LCD صفحه اول شيشه پلاريزه مي شود . اختلاف پتانسيل خاصي نورهاي اصلي مو جود در نور سفيد را جهت مي دهد و بعد از عبور از فيلترهاي آبي، سبز و قرمز اگر نور حاصل در راستاي جهت پلاريزه شيشه دوم بود از آن عبور مي كند.


رزولوشن های رايج (دقت تصوير) :

در ابتدا استاندارد VGA )Video Graphics Array) معرفی شد. اين استاندارد قادر به نمايش تصوير با وضوح 640x480 بود. در سال 1987 استاندارد SVGA (Super VGA) معرفی شد که قادر به نمايش تصوير با وضوح 800 در 600 پيکسل بود. سه سال بعد در سال 1990 ، استاندارد XGA (Extended Graphic Array) با وضوح تصوير 1024x768 به پيکسل معرفی شد. WXGA يا همان Wide XGA ، قادر به نمايش وضوح تصوير 1365x768 می باشد. استاندار UXGA يا Ulta Extended Graphic Array دارای وضوح تصوير 1600x1200 پيکسل می باشد. HDTV ها قابليت نمايش وضوح تصوير 1920x1080 پيکسل را دارا می باشند.

در نمايشگرهای LCD قديمی ، سرعت واکنش پايين بود ، اين نمايشگرها دارای زاويه ديد محدودی بودند اما در نمايشگرهاي فعلي، اين مشكلات وجود ندارند و محدوديت زاويه ديد از بين رفته است .همچنين با مصرف انرژي كمتر، دقت تصويري بهتري دارند . همچنين تصاوير متحرك با كيفيت بسيار مطلوب به نمايش در مي آيند زيرا سرعت واكنش در آنها بسيار بالاست.

در نهايت ، نمونه ي اوليه صفحه نمايش سه بعدي پولاريزه شده در نداز هاي معمولي طراحي شده اند و اين فن آوری آماده ارائه به بازار می باشد.نمونه های اوليه از نمايشگرهای LCD سه بعدی خوب کار کرده اند اما طراحان اين فن آوری اظهار کرده اند که هنوز در حال تکميل اين فن آوری برای افزايش وضوح تصوير و رنگ آن هستند.و معتقدند تلويزيون هاي ساخته شده با اين فن آوري ظرف مدت دو سال وارد بازار خواهند شد.

هیچ نظری موجود نیست: