هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۸ دی ۹, چهارشنبه

بد نیست بدانید !!!

مصرف ويتامين ‌C باعث كاهش استرس‌هاي روحي و رواني مي‌شود
يك متخصص تغذيه گفت: در استرس‌هاي روحي و رواني مصرف ويتامين C مي‌تواند، مفيد باشد.

مريم مرادوف گفت : ويتامين C يكي از ويتامين هاي محلول در آب است و قابليت ذخيره سازي آن در بدن كم است.
وي گفت: ويتامين C به سوخت و ساز بافت ها كمك مي كند، باعث افزايش جذب آهن مي شود، سيستم ايمني را تقويت و باعث پيشگيري از عفونت مي شود، اين ويتامين باعث سلامت لثه ها، در بهبود زخم ها و سوختگي ها مي شود، در استرس هاي روحي و رواني مصرف ويتامين C مي تواند، مفيد باشد.
اين متخصص تغذيه اضافه كرد: يكي از قوي ترين آنتي اكسيدان ها ويتامين C است كه با راديكال هاي آزاد مقابله مي كند. منابع ويتامين C را مي توان به مركبات به خصوص آب پرتقال اشاره كرد. انگور و گيلاس نيز سرشار از اين ويتامين است.
مراداف افزود: از ميان سبزي ها فلفل دلمه اي، گوجه فرنگي و سبزي هايي كه برگ سبز دارند، سرشار از ويتامين C است. تنها منبع حيواني كه حاوي ويتامين C است، جگر است.
وي گفت: كمبود ويتامين C باعث مي شود كه زخم ها دير بهبود پيدا كند، خونريزي لثه ها اتفاق مي افتد، خونريزي هاي زير پوستي، خستگي، ضعف و بي حالي به وجود مي آيد.
مراداف افزود: ويتامين C باعث جذب كامل آهن مي شود و در كنار مصرف قرص هاي آهن مي توان از يك منبع ويتامين C نيز استفاده كرد.
وي اضافه كرد: ويتامين C به راحتي اكسيد مي شود و بر اثر حرارت دادن و خرد كردن به راحتي از بين مي رود.
بيماران قلبي گردو بخورند
از گذشته تا به‌حال در مورد فوايد گردو صحبت‌هاي بسياري کرده‌اند و تحقيقات هم نشان داده که مصرف 45 گرم گردو بـه عـنوان بخشي از رژيم کم کلسترول به شرط اينکه کالري دريافتي افزايش پيدا نکند، باعث کاهش خطر بيماري‌هاي قلبي- عروقي مي‌شود.

ببین نیوز، مطالعات انجام گرفتـه در دانشگاه هاروارد بيانگر اين مطلب است که مصرف رژيم حاوي مقادير بـــالاي مغزها خطر مرگ قـلبي ناگهاني را کاهش مي دهد. علاوه بر اين، بســياري از مطالعات بيان مي کنـند که مصرف مقادير زياد اين مواد (مواد حاوي اســيدهاي چرب امگا 3) خطر حمله قلبي و انسداد سرخرگ ها را تا 70 درصـد كاهــــش مي دهد.
اثرات جلوگيري کننده و درماني گردو ثابت شده است. پژوهشگران تاکيد دارند که گردو به دليل داشتن مقادير معتنابهي از اسيدهاي چرب با چند پيوند غيراشباع چربي هاي خون را بهبود مي بخشد و در کاهش ديگر عوامل خطرساز درخصوص قلب و عروق نقش دارد. نتايج اين تحقيق همچنين گردو را منبع مهم فيبر، منيزيم، ويتامين B و E و ديگر آنتي اکسيدان ها معرفي مي کند. پژوهشگران با انجام تحقيق روي 365 داوطلب که 10 تا 25 درصد از کالري روزانه مورد نياز خود را طي 24 هفته از گردو به دست مي آوردند به اين نتيجه رسيدند که هر چه افراد مقادير بيشتري از گردو را در رژيم غذايي خود مصرف کنند به همان ميزان کلسترول بد خون آنها کاهش پيدا مي کند.
اين گروه از محققين تاکيد دارند که اگرچه گردو خود از منابع مهم چربي به حساب مي آيد، اما در عين حال کاهش دهنده عوامل موثر در بيماري هاي قلبي- عروقي است. پيش از اين نتايج پژوهش هاي مختلف نشان داده بود که مصرف گردو خطر ابتلا به سندروم متابوليک، مجموعه اي از نشانه هاي ابتلا به بيماري هاي قلبي-عروقي را کاهش مي دهد. گردو طبيعتي گرم داشته، تصفيه کننده خون است و سبب تحريک جريان صفرا مي شود.
مصرف ميوه‌های رنگی و سبزيجات برگ پهن، بينايی را تقويت مي‌كند
محققان توصیه می کنند که مصرف میوه های رنگی و سبزیجات برگ پهن برای بهبود قدرت بینایی مفید و سودمند است.

به گزارش ببین نیوز، پژوهشگران و متخصصان تغذيه خاطرنشان مي كنند: كاروتنوئيد موجود در سبزيجاتي كه داراي برگهاي پهن و سبز رنگ هستند و همچنين ميوه هاي رنگي ديد را تقويت مي كند و در پيشگيري از بيماريهاي چشمي ناشي از افزايش سن موثر است.

شرح اين تحقيق در مجله «دانش غذا» به چاپ رسيده است.

در اين تحقيق، پژوهشگران دانشگاه جورجيا نتايج حاصل از چندين پژوهش را كه روي تاثيرات كاروتنوئيدهاي لوتئين و زئاكسانتين بر توان بينايي انجام شده بودند، با هم تركيب كرده و مورد تجزيه و تحليل قرار دادند. سپس معلوم شد كه اين كاروتنوئيدها نقش مهمي در بينايي انسان ايفا مي كنند و از جمله اينكه روي شبكيه چشم انسان تاثير مثبت دارند.

پس از بازبيني مطالعات مختلف، محققان نتيجه گيري كردند كه رنگدانه هاي ماكولار مانند لوتئين و زئاكسانتين روي توان بينايي تاثير دارند و مي توانند كيفيت بينايي را بهبود بخشند.
از خواص شگفت‌انگيز فلفل چه مي‌دانيد؟
تمام انواع فلفل از گروه سبزيجات هستند و اين دسته از سبزي‌ها از فلفل سبز دلمه‌اي گرفته تا فلفل تند قرمز همگي در يک گروه غذايي جاي مي‌گيرند و تقريباً داراي خواص مفيد بسياري براي بدن هستند.

ببین نیوز، تحقيقات ارائه شده در نشريه بيريتيش مديكال نشان مي دهد كه هفت هزار سال قبل از ميلاد مسيح، در آمريکاي جنوبي و مرکزي از اين سبزي به عنوان چاشني در غذاها استفاده مي شد.

پژوهشگران مي گويند؛ اين ماده غذايي يکي از منابع سرشار ويتامين ث و کاروتن ها است.

متخصصان از مدتها پيش معتقدند که از اين سبزي خوراكي مي توان براي افزايش جريان خون، تحريک سيستم عصبي، افزايش اشتها و رهايي از سوءهاضمه استفاده کرد. حتي بسياري از محققان و متخصصان طب سنتي در چين توصيه مي كنند که زنان براي تسكين دردهاي ناشي از دوره عادت ماهانه مي توانند از فلفل استفاده کنند. نوعي از اين سبزي به نام فلفل دلمه اي به رنگ هاي سبز، نارنجي، زرد و قرمز وجود دارند كه اصلا تند نيستند و ما اغلب آنها را با غذا يا در سالاد استفاده مي کنيم.

مطالعات نشان مي دهد؛ كاپسيسين ماده اي در فلفل است که سبب گرم بودن اين گياه مي شود. هر چند که فلفل گياهي گرم است، اما كاپسيسين موجود در آن سبب کاهش درجه حرارت بدن شده که يکي از دلايل اصلي تمايل مردم مناطق آب و هواي گرم به مصرف زياد فلفل محسوب مي شود.

تحقيقات نشان داده است که كاپسيسين به عنوان فعال ترين عنصر موجود در فلفل، سبب کاهش ميزان کلسترول خون و کاهش شدت سيگنال هاي درد در بدن مي شود. اين ماده همچنين خاصيت آنتي اکسيداني دارد که سلول هاي شما را از آسيب مولكول هاي راديکال آزاد محافظت مي کند و درعين حال خاصيت ضد باکتريايي نيز دارد.

اين ماده به بسياري از خواص درماني فلفل کمک مي کند و سيستم قلبي عروقي را تحريک و سيستم هاضمه را تقويت كرده و درد موجود روي پوست يا مفاصل بدن را تسکين بخشيده و براي مثانه به عنوان داروي ضد احتقان و ضد باکتري موثر است.

به گفته محققان، فلفل ميزان کلسترول خون را پايين مي آورد که اين امر باعث کاهش فشارخون نيز مي شود. اين گياه همچنين از انعقاد خون در رگ ها جلوگيري مي کند و اين خواص فلفل به پيشگيري از بيماري هاي قلبي نظير آرترواسکلروز (سخت شدن رگ ها) کمک فراواني مي كند.

هر چند فلفل سبب سوزش زبان مي شود، اما اين گياه واقعاً مسکني قوي است. اين گياه ابتدا سبب تحريک درد مي شود، اما بعد از مدتي شدت علايم درد را در بدن کاهش مي دهد.

كاپسيسين موجود در فلفل نه تنها درد آرتروز و آرتريت روماتوئيد را تسکين مي دهد، بلکه هنگام استفاده به شکل موضعي، ميزان ورم ناشي از اين بيماري ها را کاهش مي دهد.

فلفل با تحريک ترشح آنزيم هاي گوارشي در معده و نابودي باکتريهايي که مي توانند عامل عفونت باشند، قدرت هضم را تقويت مي کند. خاصيت ضد باکتري فلفل همچنين از بروز اسهال ناشي از عفونت جلوگيري مي کند.

پژوهشگران تاكيد مي كنند؛ اين گياه به عنوان داروي ضد احتقان سبب رقيق و نازک شدن خلط و خارج شدن آن از ريه ها مي شود. از آنجا که اين گياه بافت ريه را تقويت مي کند در نتيجه براي بيماران مبتلا به آمفيزم (بيماري اتساع و بزرگ شدن ريه ها) نيز مفيد است.
آب انگور حافظه را تقويت می‌کند
پژوهشگران آمريکايي در تحقيقات خود نشان دادند که آب انگور مي تواند حافظه را تقويت کرده و کاهش قدرت حافظه را ترميم کند.

ببین نیوز، محققان دانشگاه سينسيناتي که نتايج بررسي هاي خود را در «کنفرانس بين المللي پلي فنول و سلامت» در هاروگيت انگليس ارائه کرده اند نشان دادند که آنتي اکسيدان هاي حاضر در پوست و آب انگور مي توانند توانايي مغزي را تقويت کرده و اثرات کاهش حافظه را کم کنند.

اين محققان در اين خصوص اظهار داشتند:«ما اثرات آب انگور را روي گروهي متشکل از 12 بيمار بين 75 تا 80 سال بررسي کرديم. اين افراد از کاهش حافظه کوتاه مدت رنج مي بردند.

اين شرکت کنندگان به دو گروه تقسيم شدند ، يکي از اين گروهها به مدت 12 هفته آب انگور خالص 100 طبيعي مي خورد و گروه دوم، گروه کنترل بود».

در پايان اين دوره، دانشمندان با اندازه گيري توانايي حافظه دو گروه تائيد کردند گروهي که آب انگور مي خورد نتايج بهتري در حفظ حافظه فضايي نشان داد به طوري که قدرت حافظه اين افراد حداکثر به ميزان 75 درصد بهبود يافت.

براساس گزارش تلگراف ، اين محققان توضيح دادند:«نتايج اين تحقيق نشان مي دهد که يک رژيم غذايي به خصوص رژيم غذايي غني از ميوه و سبزي تازه مي تواند به حفظ حافظه خوب به ويژه در افراد با سن بالا کمک کند»
مصرف نارنگی باعث دفع سموم بدن مي‌شود
نارنگي سرشار از ويتامين‌ A، اسيد فوليك، پتاسيم، منيزيم، فسفر، كلسيم و گروه ويتامين B است و در ايجاد تعادل آب و الكتروليت بدن كمك مي‌كند.

ببین نیوز، يك متخصص تغذيه گفت: مصرف نارنگي مي تواند باعث دفع سموم بدن شود.
مريم مرادف افزود: نارنگی سرشار از ويتامين A، اسيد فوليك، پتاسيم، منيزيم، فسفر، كلسيم و گروه ويتامين B است و در ايجاد تعادل آب و الكتروليت بدن كمك مي كند.

وي گفت: ويتامين A براي بينايي، رشد و نگهداري بافت هاي مخاطي و فعاليت سيستم ايمني بدن ضروري است و منابع غذايي غني اين ويتامين سبزي هاي زرد و نارنجي مانند هويج، ميوه هاي زرد و نارنجي مانند انبه، هلو و سبزي هاي برگ سبز تيره مانند اسفناج است.

اين متخصص تغذيه افزود: هر 100 گرم نارنگي 88 گرم آب دارد. اين ميوه بسيار كم كالري است و براي كساني كه از رژيم هاي غذايي خاصي پيروي مي كنند، بسيار مفيد است.

مرادف گفت: مصرف نارنگي باعث خارج شدن گرماي دروني بدن مي شود. اين ميوه ادرارآور است و مي تواند باعث دفع سموم بدن شود و به دليل داشتن ويتامين هاي گروه B باعث تنظيم سيستم عصبي مي شود.

وي اضافه كرد: مصرف لايه هاي سفيد رنگ نارنگي مي تواند از بروز سرطان كولون جلوگيري كند.
مصرف ميوه‌های رنگی و سبزيجات برگ پهن، بينايی را تقويت مي‌كند
محققان توصیه می کنند که مصرف میوه های رنگی و سبزیجات برگ پهن برای بهبود قدرت بینایی مفید و سودمند است.

به گزارش ببین نیوز، پژوهشگران و متخصصان تغذيه خاطرنشان مي كنند: كاروتنوئيد موجود در سبزيجاتي كه داراي برگهاي پهن و سبز رنگ هستند و همچنين ميوه هاي رنگي ديد را تقويت مي كند و در پيشگيري از بيماريهاي چشمي ناشي از افزايش سن موثر است.

شرح اين تحقيق در مجله «دانش غذا» به چاپ رسيده است.

در اين تحقيق، پژوهشگران دانشگاه جورجيا نتايج حاصل از چندين پژوهش را كه روي تاثيرات كاروتنوئيدهاي لوتئين و زئاكسانتين بر توان بينايي انجام شده بودند، با هم تركيب كرده و مورد تجزيه و تحليل قرار دادند. سپس معلوم شد كه اين كاروتنوئيدها نقش مهمي در بينايي انسان ايفا مي كنند و از جمله اينكه روي شبكيه چشم انسان تاثير مثبت دارند.

پس از بازبيني مطالعات مختلف، محققان نتيجه گيري كردند كه رنگدانه هاي ماكولار مانند لوتئين و زئاكسانتين روي توان بينايي تاثير دارند و مي توانند كيفيت بينايي را بهبود بخشند.


برترین نوآوریهای دهه اخیر را بشناسید
با نزدیک شدن به آغاز سال جدید میلادی لیستی از ده نوآوری برتر دهه گذشته که هر یک به گونه ای زندگی بشر را با تحول مواجه کرده اند منتشر شده است.

می توانید زمانی را تصور کنید که برای جستجو در اینترنت از گوگل استفاده نکنید یا با تلفن همراه خود عکاسی نکنید و یا در طول روز چندین ای-میل یا پیام کوتاه برای دوستان یا همکاران خود ارسال نکنید؟

طی 10 سال گذشته جهان شاهد ابداعات متعددی بوده است که زندگی بشر را بهبود داده و گاه مختل کرده است. از فناوری اینترنت تا علم ژنتیک و فراتر از آن، پیشرفت در علم و تکنولوژی شیوه ارتباط برقرار کردن و تفکر در رابطه با مفهوم انسان مدرن بودن را تغییر داده است. 10

ابداع برتری که طی دهه گذشته توانسته اند چنین تغییراتی را در زندگی بشر به وجود آورند از سوی نشریه ای بی سی معرفی شده است.

جی پی اس - می سال 2000: تا دوم می سال 2000 ایالات متحده با اهداف امنیتی استفاده از سیگنال های جی پی اس را برای عموم محدود کرده بود.

این فناوری ماهواره ای که در اصل به واسطه وزارت دفاع این کشور برای محافظت از ارتش ابداع شده بود می توانست اطلاعات موقعیتی و زمانی را برای کاربران خود تعیین کند.

این فناوری پس از برداشته شدن منع استفاده عمومی به سرعت در میان کاربران گسترش پیدا کرد و اکنون به یکی از اجزای لاینفک تلفنهای هوشمند تبدیل شده و تقریبا تمامی خودروهایی که طی سالهای اخیر تولید شده اند به این سیستم مجهز هستند.

ارائه خودرو هیبریدی - جولای 2000: موج هیبریدی در صنعت خودروسازی از سال 2000 و از زمانی که شرکت تویوتا خودرو Prius را به بازار معرفی کرد، آغاز شد. در سال بعد این شرکت به دلیل سیاستهای مناسب برای تجاری کردن این خودرو لقب رهبر تجاری سال را دریافت کرد.

اکنون خودروهایی مانند فورد، مرکوری، لکسوس، نیسان و دیگر خودروهای هیبریدی در بازارهای جهانی به وفور وجود دارند اما خودرو Prius همچنان رتبه خود را در مقام یکی از پرفروشترین خودروهای هیبریدی جهان حفظ کرده است.

سرویس معرفی پیام کوتاه در آمریکا - اکتبر 2000: شرکت AT&T به عنوان اولین شرکت ارائه کننده خدمات تلفن همراه در آمریکا است که سرویس پیام کوتاه را برای تلفنهای همراه معرفی کرده و در دسترس کاربران قرار داد.

این سرویس که اکنون یکی از پر مصرف ترین ابزارها برای انتقال اطلاعات در جهان به شمار می رود به کاربران این امکان را می داد تا با کمک گوشی تلفن همراه خود پیامهای کوتاهی را برای یکدیگر ارسال کنند.

در ژوئن سال 2000 گزارشها حاکی از رد و بدل شدن ماهانه بیش از 12.2 میلیون پیام کوتاه میان کاربران تلفن همراه بود که این رقم در سال 2009 به 135.2 میلیارد در ماه رسیده است.

به گزارش ببین نیوز، از کاربردهای مثبتی که تا کنون در رابطه با این سرویس عنوان شده است استفاده از پیام کوتاه برای کمک ترک سیگار، کاهش وزن و تشویق به انجام فعالیتهای سالم عنوان شده است.

آغاز فعالیت سایتهای کاربر محور - ژانویه سال 2001: 15 ژانویه سال 2001 تاریخی است که وب سایت دانشنامه ویکی پدیا که محتوی آن توسط کاربران تامین می شود به صورت آنلاین در اختیار کاربران قرار گرفته و به سرعت به سایتی مرجع برای کاربران اینترنتی تبدیل شد.

در فوریه سال 2005 وب سایت ویدئویی یو تیوب که اطلاعات آن نیز توسط کاربران به سایت افزوده می شود آغاز به فعالیت کرد و به یکی از پایگاه های فرهنگی محبوب تبدیل شد و توانست بسیاری از افراد را در جهان به شهرت برساند.

به دلیل گسترش سریع این سایت و مورد استفاده قرار گرفتن آن به عنوان مرجع اطلاعاتی قابل اطمینان، مجله تایم آن را به عنوان برترین سال 2006 معرفی کرد.

آغاز اشتراک آنلاین اطلاعات - جولای 2001: سرویس مبادله موسیقی "نپستر" به دلیل اعتراض شرکتهای آمریکایی از این شرکت مبنی بر تخطی از قوانین کپی رایت در این سال غیر فعال شد اما در عین حال سایتهای مبادله و به اشتراک گذاشتن موسیقی که به کاربران امکان مبادله رایگان فایلهای موسیقی را می داد قدم به مرحله جدیدی گذاشتند.

بر اساس گفته آکادمی بین المللی علوم و هنرهای دیجیتال، منحل شدن شرکت نپستر دروازه بزرگی را بر روی سیل مبادله رایگان فایلهای صوتی و تصویری بازکرده و ابداعاتی که در این راستا صورت گرفت تجربیات انسان را در رابطه با موسیقی و تصویر برای همیشه متحول ساخت.

اکنون بسیاری از افراد به جای خرید قطعات موسیقی دلخواهشان از فروشگاه ها، آنها را از هر نقطه ای در جهان و با استفاده از رایانه ها یا تلفنهای همراه به صورت آنلاین دانلود می کنند.

انقلاب شبکه های اجتماعی - سال 2003: بسیاری از اصطلاحاتی که امروزه در سایتهای اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرند، 10 سال پیش هیچ مفهومی نداشتند. اما با کمک سایتهایی مانند فیس بوک، مای اسپیس، توئیتر و بسیاری از شبکه های اجتماعی دیگر اصطلاحاتی جدید به مکالمات روزانه بسیاری از افراد افزوده شده است.

زمانی که در سال 2003 شبکه Friendster آغاز به کار کرد با استقبال گسترده ای رو به رو شد تا جایی که مجله تایم در سال 2004 آن را به عنوان یکی از سرگرم کننده ترین وب سایتهای جهان معرفی کرد اما این شهرت چندان دوام نیافت زیرا در همان سال یکی از دانشجویان دانشگاه هاروارد فیس بوک را برای دانشجویان کالج راه اندازی کرد و در سال 2006 این شبکه اجتماعی در دسترس عموم قرار گرفت.

این شبکه اکنون در حدود 300 میلیون عضو دارد که این تعداد وسعت آن را از بسیاری از کشورهای جهان بزرگتر کرده است.

شبکه توئیتر نیز با ایجاد امکان ارسال پیامهای 140 حرفی به شهرت بالایی دست پیدا کرده است. امروزه میلیونها انسان در سرتاسر جهان برای ارتباط با دوستان و اقوام، انجام فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی، و سرگرمی از این شبکه ها استفاده می کنند.

تکمیل پروژه ژنوم انسان - آوریل 2003: دانشمندان در سال 2003 از موفقیت خود در دستیابی به توالی ژنتیکی انسان دو سال زودتر از برنامه معین خبر دادند.

این پروژه بین المللی 13 ساله به منظور شناسایی 20 هزار تا 25 هزار ژن در دی ان ای انسان آغاز شده بود. زمانی که ائتلاف بین المللی توالی ژنوم انسان از موفقیت در پایان این پروژه خبر داد اعلام کرد که این پروژه در سطح شکافتن اتم و یا سفر به ماه مشکل و پر اهمیت بوده است.

گوگل متولد شد - آگوست 2004: لری پیج و سرگئی برین شرکت گوگل را در سال 1998 به ثبت رسانده و در سال 2004 با آغاز فعالیت آن مفهوم جستجو را به یکی از شیوه های حیاتی زندگی تبدیل کردند. یاهو، ام اس ان، Ask.com و اکنون موتور جستجوی بینگ نیز به کاربران در جستجوهای اینترنتی کمک می کنند اما این گوگل است که همچنان 65 درصد از بازار جستجوهای اینترنتی را به خود اختصاص داده است.

در واقع کاربران در سرتاسر جهان تقریبا برای یافتن هر موضوع، واژه، تصویر، خبر و یا هر نوع اطلاعاتی به گوگل رجوع می کنند به شکلی که اکنون نام گوگل به عنوان واژه ای برای بیان مفهوم جستجو به کار گرفته می شود.

در سال 2002 در حدود یک سوم تمامی کاربران اینترنتی به صورت روزانه از این موتور استفاده می کردند و در سال 2008 این میزان تا مقداری کمتر از 50 درصد کل کاربران جهان افزایش پیدا کرد.

نینتندو و تحول در صنعت بازیهای ویدئویی - نوامبر 2006: با ارائه بازیهای Wii و Wii Sport در سال 2006 نوع بازیهای ویدئویی در میان کاربران تغییری عمده پیدا کرد و کاربران به جای نشستن بر روی مبل و ساکن بودن از کنترلهای بی سیم برای شبیه سازی ورزشهایی مانند تنیس و یا بکس استفاده می کنند.

این سیستمها برای فعالیتهای آموزشی مانند آموزش موسیقی و اجرای برنامه های کاهش وزن نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

آی فن تب تلفنهای هوشمند را افزایش داد - ژوئن 2007: ارائه آی فن یکی از مهمترین رویدادهای سال 2007 به شمار می رود. در 29 ژوئن 2007 هزاران نفر در صفوف بی پایان در انتظار آغاز فروش تلفن همراه آی فن شرکت اپل ایستاده بودند و طی 74 روز اپل توانست در حدود یک میلیون دستگاه از آی فن های خود را به فروش برساند.

به گزارش ببین نیوز، در حال حاضر بیش از 40 میلیون نفر در سرتاسر جهان از طریق آی فن و آی پاد به اینترنت دسترسی دارند. آغاز استفاده از این تلفنهای هوشمند موجی از نرم افزارها و سرویسهای آنلاین را به دنبال داشت و در حال حاضر فروشگاه آنلاین اپل از بیش از 100 هزار برنامه جانبی برای انجام فعالیتهای متفاوت با استفاده از آی فنها برخوردار است.
جوان‌سازی مغز با 5 حرکت ساده
با رسيدن به 30 سالگي، قدرت ذهني افراد، خيلي آرام روند نزولي پيدا مي‏کند. شايد اين اصطلاح که در اين سن عقل کامل مي‏شود هم به همين علت باشد.

ببین نیوز، اما کاهش قدرت يادگيري در اثر بالا رفتن سن، غيرقابل اجتناب نيست و با تغذيه صحيح، پرهيزهاي غذايي، ورزش و فعاليت فيزيکي و ذهني مي‏توان ذهن را تقويت کرد و مغز را مانند دوران جواني قدرتمند نگه داشت. اگر مي‏خواهيد مغزتان را جوان نگه‏داريد به اين 5 توصيه عمل کنيد.

1- در اينترنت بگرديد: هنگام جستجو در اينترنت مرکز کليدي تصميم‎گيري و استدلال مغز فعال مي‏شود. به گفته دانشمندان دانشگاه UCLA کليک کردن در اينترنت بيشتر از خواندن و مطالعه ذهن را تحريک مي‎کند.

يافته‏هاي اين محققان نشان داده است که جستجو در اينترنت ارتباطات مغزي‏اي را فعال مي‏کند که هنگام خواندن فعال نمي‏شوند اما اين موضوع تنها در افرادي که در اين کار تجربه و مهارت کافي دارند صدق مي‏کند.

نتايج ام.آر.آي مغز افراد مورد مطالعه در اين تحقيق نشان داده است فعاليت مغز افرادي که به طور مرتب با اينترنت کار مي‏کنند 3 برابر افرادي است که براي اولين بار اين کار را انجام مي‏دهند. به عقيده اين محققان جستجو با استفاده از موتورهاي جستجوگر در طول زمان مي‏تواند موجب تقويت قدرت ذهن شود.

آنها پيشنهاد مي‏کنند چند روز در هفته و هر بار 20 دقيقه درباره موضوعات مورد علاقه‏تان و مسايلي که دوست داريد درباره‏شان بيشتر بدانيد در اينترنت جستجو کنيد. اين کار علاوه بر اينکه به اطلاعات‏تان اضافه مي‏کند موجب تقويت ذهن‏تان هم مي‏شود.

2- ورزش کنيد: بررسي‏ها نشان داده است ورزش موجب افزايش قدرت ذهني مي‏شود. گروهي از محققان با بررسي نتايج تحقيقات قبلي دريافتند ورزش‏هاي آيروبيک علاوه بر افزايش سرعت و کارايي ذهن موجب بزرگ شدن بافت مغز هم مي‏شود. براي اينکه از اين فايده ورزش بهره ببريد لازم نيست ورزش‏هاي سخت و سنگين انجام دهيد، 50 دقيقه پياده‏روي سريع به مدت 3 بار در هفته نيز اين تاثير را دارد. ساده‏ترين و ارزان‏ترين ورزش پياده‏روي است. براي داشتن ذهن فعال‏تر پياده‏روي در پارک را فراموش نکنيد.

گروهي از محققان دانشگاه ميشيگان دريافتند افرادي که محل‏هاي مناسب مانند پارک و فضاي سبز را براي پياده‏روي انتخاب مي‏کنند حافظه و توجه‏شان در مقايسه با افرادي که در خيابان‏هاي شهر پياده‏روي مي‏کنند 20 درصد بيشتر است.

3- مسواک و نخ دندان را فراموش نکنيد: به گفته روان پزشکان و دندانپزشکان انگليسي سلامت دهان و دندان با سلامت ذهن ارتباط نزديک دارد. اين محققان با بررسي هزار فرد 20 تا 59 ساله دريافتند التهاب و عفونت لثه و مشکلات دندان با کاهش قدرت ذهني در بزرگسالي ارتباط دارد.

بنابراين بهتر است به توصيه دندانپزشک‏تان توجه کنيد و حداقل روزي يک بار و هر بار به مدت دو دقيقه دندان‏هايتان را مسواک بزنيد و نخ دندان را هم فراموش نکنيد.

4- شاتوت بخوريد: بررسي‏هاي جديد نشان داده است ميوه‏هاي ارغواني رنگ موجب تقويت قدرت ذهن مي‏شود. پژوهشگران دانشگاه توفتز دريافتند موش‏هايي که 2 درصد رژيم غذايي‏شان را شاتوت تشکيل داده بود در مقايسه با موش‏هايي که اين ماده غذايي در رژيم‏شان نبود بهتر و سريع‏تر در مسيرهاي پرپيچ و خم حرکت کرده و راه شان را پيدا مي‏کنند.

اين محققان در بررسي ديگري دريافتند شاتوت در رژيم غذايي‎ موش‏ها موجب افزايش رشد سلول‏هاي ناحيه هيپوکامپ مغز مي‏شود. به گفته اين محققان آنتوسيانين، رنگدانه ارغواني رنگ که در شاتوت وجود دارد، عامل اين تغيير ذهني است.

اين ماده حاوي نوعي مواد شيميايي است که از موانع خون و مغز عبور کرده و در ناحيه يادگيري و حافظه مغز مي‏نشيند. براي داشتن ذهني فعال يادتان نرود که در فصل اين ميوه‏ها از خوردن‏شان غافل نشويد و آنها را به شکل تازه و يا مخلوط با ماست نوش جان کنيد.

5- پازل بچينيد: نتايج تحقيقات پژوهشگران دانشگاه آلاباما با بررسي 3 هزار زن و مرد سالمند نشان داد پس از شرکت در 10 جلسه 60 تا 75 دقيقه‏اي فعاليت‏هاي تقويت ذهن توانايي مغز افراد سالمند بيشتر شده و با قدرت ذهني افراد 10 سال جوان‏تر از خودشان برابري مي‏کند.

يکي از فعاليت‏هاي مفيد براي تقويت ذهن پازل است. با پازل‏هاي ساده و کوچک شروع کنيد و در زمان‏ بيکاري سرگرم چيدن آنها شويد. وقتي مهارت‏تان بيشتر شد سراغ پازل‏هاي بزرگ‏تر برويد.
چرا زن‌ها بيشتر از مردها عمر مي‌كنند؟
كارشناسان مدتی است كه مي‌دانند عمر زنان به طور متوسط تقريبا در تمام كشورهاي جهان طولاني‌تر از مردان است. اكنون در يك پژوهش جديد نشان داده شده كه علت محدوديت عمر مردها در اسپرم‌ها (سلول‌هاي جنسي مردانه) آنها است.

ببین نیوز، دانشمند ان در ژاپن معتقدند كه يك ژن مردانه خاص مي تواند توجيه كند كه چرا مردها به اندازه زن ها عمر نمي كنند.

بر اساس اين تحقيق، اين ژن توسط اسپرم به جنين منتقل مي شود، اما فقط در مردها فعال مي شود و به آنها امكان مي دهد كه جثه هاي بزرگتري به بهاي كاهش طول عمرشان داشته باشند.

هر چند اين مطالعه روي موش هاي آزمايشگاهي انجام شده، اما دانشمند ان تصور مي كنند كه يافته هاي آنها در مورد تمام پستانداران از جمله انسان ها نيز صادق است.

دكتر توموهيروكونو ــ رييس انستيتو تحقيقاتي نوداي ــ در توكيو خاطر نشان كرد: ما معتقديم مهمترين دليل احتمالي براي تفاوت در طول عمر دو جنسيت به سركوب ژني موسوم به rasgrf1 در موش هايي كه فقط دو مادر دارند و پدر ندارند، مربوط مي شود.

اين موش ها كه فاقد اسپرم پدري بودند، به طور متوسط يك سوم برابر بيشتر از موش هاي عادي عمر مي كردند.

همچنين موش هايي كه دو مادر داشتند، سبك تر و كوچكتر از موش هاي عادي (يعني داراي يك مادر و يك پدر) بودند.
چگونه خلاقيت را در كودكان كشف كنيم؟
چگونه مي‌توانيم استعداد و توانمندي‌ فرزندان خود را شكوفا كنيم؟ شرايط و امكانات لازم براي افزايش بهره‌ هوشي چيست و چگونه مي‌توان در اين راه، گام برداشت؟ گفته مي‌شود، خلاقيت جنبه‌هاي متعددي دارد كه يكي از آنها وجود شرايط لازم براي بروز اين استعداد همگاني است.

بنابراين آموزش و پرورش براي رشد خلاقيت و نوانديشي در دانش آموزان بايد به درك درست و روشني از شرايط موجود برسد و در مرحله بعد، بر مبناي فلسفه تعليم و تربيت و هدف هاي اصولي و معيارهاي علمي معتبر بكوشد.

نظام آموزش و پرورش يك جامعه، بايد شرايط و امكانات لازم را براي اعضاي جامعه به نحوي فراهم كند كه هر يك از آنها بتوانند توانمندي ها و استعدادهاي خود را در حد اعلي به رشد و شكوفايي برسانند و در عين حال اين وظيفه را هماهنگ و توا‡مان انجام دهند، يعني آموزش و پرورش به صورت تلفيقي.

دكتر محمدحسن پروند، دكتري برنامه ريزي آموزشي درسي در تعريف لغوي خلاقيت مي گويد: اين واژه از فعل خلق كردن، آفريدن و به وجود آمدن مشتق شده ولي در مفهوم آن، دو معناي نوآوري و ابداع مستتر است يعني به هنري خلاق گفته مي شود كه نو و بي بديل باشد و نوعي تغيير در آن ايجاد شده باشد.

وي در تعريف خلاقيت مفهومي اظهار مي كند: خلاقيت نوعي توانمندي، استعداد يا نيروي خدادادي است كه در نهاد انسان ها كم و بيش به وديعه گذاشته شده و بايد با كمك عوامل و عناصر محيطي مناسب از صورت بالفعل به صورت بالقوه درآيد كه البته در افراد مختلف، اين استعدادها و توانمندي ها با درصدهاي مختلف وجود دارد.

علاوه بر عوامل توارثي و محيطي كه در خلاقيت و تقويت و پرورش كمك كننده است، عوامل فطري هم در آن دخالت دارند، همچون فطرت كنجكاوي يا جستجوگري، نوجويي، زيباپسندي و حقيقت خواهي.

«اولين و مهم ترين پايگاهي كه مي تواند در پرورش خلاقيت بسيار موثر باشد، خانواده است.» دكتر پروند با اشاره به اين مطلب مي گويد: مهم ترين عوامل در اين ارتباط، والدين هستند و در اين ميان، مادر نقشي اساسي در تربيت فرزندان دارد، همان طور كه دانشمندي به نام بنجامين بلوم مي گويد: سه چهارم شخصيت كودك قبل از 6 سالگي شكل مي گيرد و كودك در اين مدت در خانواده است و معلمش مادر اوست. بنابراين والدين نقش مهمي در اين زمينه دارند و مي توانند در خصوصيات شخصيتي، جسمي، احساسي، ذهني، عاطفي، فرهنگي و اجتماعي كودك و بخصوص در جنبه خلاقيت او اثرات مثبت و منفي بگذارند. پدر نيز در اين زمينه مي تواند جو آزادمنشي يا استعدادي ايجاد كند و از نظر مالي، وسايل مورد نياز براي بروز خلاقيت را فراهم كند. ولي آنچه نبايد آن را به فراموشي سپرد، محله است. در واقع اگر محله اي كه كودك در آن زندگي مي كند نزديك به مسجد، كتابخانه، سينما، تئاتر و... باشد، مي تواند در رشد خلاقيت كودك تاثيرگذارتر باشد.

قابل ذكر است، همبازي ها و همسالان نيز از عوامل ديگر بروز خلاقيت محسوب مي شوند كه در بازي ها منجر به پيدايش يا عدم پيدايش خلاقيت مي شوند.

به گفته دكتر پروند، مدرسه نيز از ديگر عوامل بروز خلاقيت محسوب مي شود و مهم ترين عنصري كه در مدرسه از نظر بسياري پنهان مي ماند، ارتباط با برنامه هاي آموزشي و پرورشي مدرسه است، يعني برنامه هايي كه به صورت علمي و دقيق به وسيله متخصصان هم در بعد آموزش و هم در بعد پرورش تدوين، تصويب و ابلاغ شده است، بايد اجرا شود.

قابل ذكر است، در برنامه هاي آموزشي درسي نظام آموزش و پرورش ما، برآموزش بسيار تاكيد شده و متاسفانه روي پرورش تاكيد چنداني نشده است كه در حقيقت بايد نهاد پرورشي همدوش و همتراز فعاليت هاي آموزشي در برنامه ها گنجانيده شود.

حال اگر قبول كنيم پرورش نسبت به آموزش از اهميت بيشتري برخوردار است و داراي پيچيدگي بيشتري است، بايد بخش عمده اي از تلاش هايمان را هم در طراحي و هم در اجراي برنامه هاي آموزش و پرورش مدارس از كودكستان تا سال آخر دانشگاه، بيشتر برجنبه هاي پرورشي متمركز كنيم.

در مدارس علاوه بر اين برنامه ها، فعاليت هاي فوق برنامه (درون برنامه) نيز وجود دارد كه بايد جزو برنامه هاي مصوب و مدون قرار بگيرد. دكتر پروند با بيان اين موضوع، عنوان مي كند: معلمان، همكلاسي ها، ميزان آزادي در مدرسه و جوي كه از نظر مديريتي حاكم است (جو آزاد منشانه) مي تواند در بروز خلاقيت دانش آموزان تاثير داشته باشد و اگر اين جو مستبدانه باشد، برعكس مي تواند جلوي خلاقيت و پرورش آن را بگيرد.

طبق بررسي ها مشخص شده است كه فضاي مدرسه، وسعت و بزرگي، فضاي سبز و امكانات موجود در مدرسه نيز مي توانند در بروز و ظهور خلاقيت نقش داشته باشند.

و عامل مهم بعدي كه در خلاقيت نقش بسزايي را بازي مي كند، جامعه است. همان طور كه مي دانيد، جامعه داراي نهادها و بنيادهاي مختلفي است كه عهده دار اشاعه و تقويت قواي خلاقه در شاگردهاي ما هستند؛ بخصوص در زمينه هاي ارزشي، اعتقادي، فرهنگي و هنري، اما چطور و چگونه بايد فهميد، كودكانمان خلاق هستند يا خير.

از ويژگي هاي كودك خلاق مي توان به پرانرژي و پرجنب و جوش بودن اشاره كرد و اصطلاحا به چنين كودكي «شيطان» گفته مي شود.

اين كودك كنجكاو است و در اصطلاح غلط فضول خطاب مي شود (منهاي كودكان بيش فعال)، دائما سوال مي كند و هر جوابي را نمي پذيرد. براي يك مساله راه حل هاي متعددي دارد كه گاهي اين راه حل هاي عجيب و غريب است، نسبت به ساير كودكان خيالپرداز است، داستان هاي تخيلي مي سازد، در چارچوب ها قرار نمي گيرد و از مقررات تبعيت نمي كند، به همين دليل بيشتر اين كودكان در خانواده ها مورد اذيت و آزار قرار مي گيرند كه چرا مقررات را رعايت نكردي؟!

به گفته اين دكتر برنامه ريز آموزشي درسي، اين كودكان برونگرا و رفاقت طلب هستند و علاقه زيادي به معاشرت دارند. آنها در بازي هايشان، بيشتر رهبر هستند تا فرمانبردار. به همين دليل در اغلب بازي هايشان «رئيس» هستند.

وي مي افزايد: اين كودكان قدرت تفكر واگرا دارند و خيلي كم داراي تفكرات همگرا هستند يعني در حقيقت اگر مساله اي به آنها داده شود، براي حل آن حساب و كتاب نمي كنند بلكه به كليت مساله نگاه كرده، اظهار مي كنند «كل آن داراي اشكال است» و همچنين داراي قدرت نوآوري و ابداع هستند.

شناسايي كودك خلاق

تارنس يكي از پيشكسوت هاي قلمرو خلاقيت و نوآوري است كه سال 1988 چهار نوع خلاقيت را در كتاب خود آورده است.

به گفته وي يك كودك خلاق داراي قدرت تفكر واگراست، قدرت تفكر سيال و رواني دارد و با قدرت انعطاف پذيري بالايش، سازگاري او بيش از كودكان ديگر است و داراي قدرت شرح و بسط بيش از حد معمول است.

به گفته دكتر پروند، برخي عوامل كه قدرت خلاقيت و نوآوري را در كودكان تضعيف مي كند، شامل محدوديت هايي است كه بزرگ ترها و خانواده براي او ايجاد مي كنند، همچنين تنبيه كردن، بي مهري، اخم كردن در برابر كارهايي كه انجام مي دهد و اجبار كردن كودك به رعايت مقررات خشك و محدوديت هاي فردي و جمعي مي تواند تاثيرات منفي دربرداشته باشد.

وي همچنين استهزا و مسخره كردن كودك، ايجاد ترس از به هم خوردن اوضاع آرام خانواده و محيط و پيشداوري هاي غلط درباره كودك را از موارد كاهش خلاقيت در كودكان ذكر مي كند.

گفتني است؛ تعصبات فردي، قبيله اي، محلي و انواع حسادت ها نيز از عوامل تضعيف خلاقيت به شمار مي رود.

عوامل تقويت قدرت خلاقيت

يكي از مولفه هاي موثر در خلاقيت «هوش» است كه ابعاد مختلفي دارد، بنابراين هوش، عامل عمده اي در تقويت خلاقيت است.

دكتر پروند با بيان اين مطلب، عامل بعدي در بروز خلاقيت را دادن آزادي لازم و كافي به كودك عنوان مي كند كه در اين ميان، تشويق و احترام والدين نيز تاثير خوبي در گفتار و رفتار كودك خلاق خواهد داشت.

تحقيقات نشان مي دهد فراهم كردن اسباب و لوازمي كه كودك به وسيله آنها خلاقيتش را بروز مي دهد، همچون ابزار نقاشي، انواع بازي هاي فكري و ... مي تواند نقش مهمي داشته باشد.

همچنين تدارك محيط آرام براي استراحت و تفكر و بروز خلاقيت و جلوگيري از دخالت عوامل مزاحم و تخريب كننده را نيز نبايد ناديده گرفت.

والدين مي توانند با اجازه دادن به كودك خود، آنها را به داستان سرايي و قصه گويي تشويق كنند كه هم قصه را گوش دهند و هم تعريف كنند.

كودك نيز با تجربه كردن انواع بازي ها، حركات نمايشي و موسيقي مي تواند در جهت شكوفايي خلاقيت خود گام بردارد.

يك نكته مهم

اين استاد دانشگاه مي افزايد: مادران بايد قبل از مادر شدن با توانمندي هايي كه خداوند در كودكان به وديعه گذاشته شده است، آشنا شوند و راه هاي شكوفايي را بياموزند تا از اين طريق بتوانند كودكي خلاق و با استعداد پرورش دهند، البته نبايد فراموش كرد كه مدارس نيز با مجهز شدن به ابزارهاي لازم جهت پرورش خلاقيت، مي توانند گام موثر در اين راه بردارند.

طبق تحقيقات به دست آمده، 75 درصد از شخصيت يك كودك قبل از 6 سالگي شكل مي گيرد و 20 درصد آن تا 18 سالگي و 5 درصد بقيه از 18 سالگي به بعد. حال اگر از خود بپرسيم كه كودك از زمان تولد تا 6 سالگي كجا بوده است؟ هيچ جوابي بجز «خانه» نداريم پس مشاهده مي كنيد كه مي توان از «مادر» به عنوان مربي اصلي كودك نام برد و از آنجا كه نقش مادر در تربيت كودك بسيار با اهميت است، خداوند بزرگ ترين رسالت مادر را انسان سازي ذكر كرده است، چرا كه سازندگي اين انسان پيچيده و ناشناخته، بسيار سخت است، بنابراين مادران در پرورش خلاقيت كودك، بايد اجازه دهند كودك شيطنت كند و وي را در چارچوبي مقيد نكنند و با تشويق وي، امكانات را براي وي مهيا سازند.

به گفته دكتر پروند، اهرم اصلي در ايجاد و نهادينه كردن اين نوع توانمندي ها، علاوه بر عناصر ذكر شده، برنامه هاي آموزشي درسي مدارس است ولي اين موضوع را نيز نبايد از ياد برد كه نام هر تغيير و حركتي هم خلاقيت نيست چرا كه حركت خلاق و نو بايد تازه و غيرتكراري بوده و نوعي پويايي به همراه داشته باشد.
گوجه فرنگي‌ها هم حشره مي‌خورند!
تحقيق جديد نشان مي‌دهد كه آنها حشرات كوچك را با موهاي چسبنده روي ساقه‌هايشان به دام انداخته و مي‌كشند و وقتي اين جانوران روي زمين افتاده و تجزيه مي‌شوند، مواد مغذي حاصل را از طريق ريشه‌هايشان از خاك جذب مي‌كنند.

دانشمند ان براي اولين بار دريافته اند كه برخي گياهان باغي مانند « گوجه فرنگي ها» و «سيب زميني ها» هم قاتلان مرگباري براي حشرات هستند كه از اين حيث با مگس كش ها و حشره كش ها برابري مي كنند.

به گزارش ببین نیوز، اين دانشمند ان دريافته اند كه گياهان شكارچيان گوشتخواري هستند كه براي بارورسازي خودشان حشرات را مي كشند.

تحقيق جديد نشان مي دهد كه آنها حشرات كوچك را با موهاي چسبنده روي ساقه هايشان به دام انداخته و مي كشند و وقتي اين جانوران روي زمين افتاده و تجزيه مي شوند، مواد مغذي حاصل را از طريق ريشه هايشان از خاك جذب مي كنند.

در ابتدا تصور مي شد كه اين تكنيك در طبيعت وحشي به منظور تكميل ريزمغذي ها در خاك نامرغوب و ضعيف استفاده مي شود، اما بعد معلوم شد كه حتي گونه هاي مختلفي از گياهاني كه در باغچه سبزيجات خانگي خود پرورش مي دهيد، نيز مي توانند اين توانايي را به دست آورند.

محققان مركز تحقيقاتي سلطنتي بوتانيكال گاردن كيو، دانشگاه كوئين ماري و دانشگاه لندن كه اين تحقيق را انجام داده اند، معتقدند كه صدها گياه قاتل بيشتر از آنچه تاكنون شناخته شده اند، در دنيا وجود دارد.

محققان مي گويند « گوجه فرنگي » و «سيب زميني» از جمله اين گياهان هستند كه موهاي چسبنده دارند و حشرات را شكار مي كنند.

چگونه بدون رژیم، لاغر شویم؟
چگونه بدون رژیم، لاغر شویم؟

ببین نیوز، اگر دنبال راهی برای کاهش وزن بدون رژیم لاغری هستید، این مطلب را بخوانید. قدم های عملی ذیل شما را در این راه کمک می نمایند:

قدم اول- با رژیم گرفتن خداحافظی کنید.
رژیم ها را فراموش کنید. در حقیقت شما باید کلمات “رژیم و رژیم گرفتن” را از ذهن تان پاک کنید، زیرا مانعی بر سر راه شما هستند. آنها جلوی کاهش وزن شما را می گیرند.

قدم دوم- به سالم خوردن توجه کنید، نه به کالری مواد غذایی!
عبارت “سالم غذا خوردن” از عبارت “رژیم گرفتن” بسیار زیباتر است. از امروز این لغت را بکار برید.

قدم سوم- وزنه را کنار بگذارید.
وزن کردن مکرر باعث لاغر شدن شما نمی شود، فقط ترس شما را زیاد می کند. خیلی از کسانی که چند بار در روز خود را وزن می کنند، پس از مدتی ناامید شده و دیگر از ترازو می ترسند. در نتیجه تا مدت ها خود را وزن نمی کنند و افزایش وزنی تا ۲۰ کیلوگرم پیدا می نمایند، بدون آن که به آن توجه کرده باشند. لذا همین الان ترازو را کنار بگذارید، زیرا برای قدم بعدی به آن نیاز دارید.

قدم چهارم- در مورد وزنتان نگران نباشید.
این که شما دائما نگران وزنتان باشید، مشکل شما را حل نخواهد کرد. لذا به جای نگرانی دائمی، با مشاوره با پزشک یا متخصص تغذیه، راه حلی عملی برای کاهش وزن خود بیابید. دلایل آن که شما باید نگرانی برای کاهش وزن را کنار بگذارید. احساس نگرانی در مورد وزنتان باعث می شود برای حل مشکل تان ناتوان تر شوید.، نگرانی باعث ایجاد حس شکست در شما می شود.
در نتیجه شما در نبرد کاهش وزن،از پیش شکست خورده هستید، نگرانی باعث می شود بیشتر غذا بخورید، حس نگرانی تمرکز شما را برای موفقیت مختل خواهد کرد. لذا به جای نگرانی، کاری کنید که از کاهش وزن لذت ببرید.

قدم پنجم- در دنیای واقعی قدم بردارید، نه در عالم رویا
تلاش برای رسیدن به یک وزن ایده آل غیر منطقی، شما را در ادامه ی رژیم ناامید خواهد کرد. اگر از چاقی شدید رنج می برید، باید بدانید با ۱۰ درصد کاهش وزن، به موفقیتی خواهد رسید که ادامه راه را برای شما تسهیل خواهد نمود. لذا لباس هایی را که تا ۶ ماه پیش می توانستید بپوشید، ولی امروز دیگر اندازه شما نیستند را به عنوان هدف انتخاب نمایید تا اندازه ی بدنتان به آن برسد.

قدم ششم- به جلوتر نگاه کنید.
نگران نباشید هفته آینده و یا ماه آینده ، وزن شما چقدر خواهد شد. آینده نگر باشید و برنامه درازمدت برای لاغر شدن داشته باشید، مثلا بگویید ۶ ماه دیگر.

قدم هفتم- برای ۷ روز آینده، تقویم غذایی خود را یادداشت کنید.
شاید شما هم این جمله را شنیده اید که : “من هیچ چیز نمی خورم، ولی چاق می شوم”. واقعیت آن است که هیچ کس با نخوردن چاق نمی شود، مگر اینکه اشتباه کند. لذا برای ۷ روز: هر چیزی را که می خورید یادداشت کنید.، زمان خوردن هرچیزی را نیز یادداشت کنید. خود را گول نزنید. هدف از نوشتن تقویم غذایی این است که ببینید واقعا چه چیزهایی می خورید! همچنین به شما کمک می کند زمان خوردن خود را هم بدانید، زیرا بی نظمی در ساعات خوردن نیز اشتهای کاذب شما را تحریک می کند.

قدم هشتم- یک برنامه سالم غذایی برای خود تهیه کنید.
این برنامه غذایی باید ساده باشد:
۱- به طور مرتب از این مواد خوراکی استفاده کنید:
میوه، سبزیجات ، نان و غلات سبوس دار مانند: نان سنگک، برنج قهوه ای و ماکارونی سبوس دار، جو / روزانه حداقل ۵ واحد میوه و سبزیجات مصرف کنید / روزانه حداقل ۳ تا ۵ واحد نان و غلات سبوس دار مصرف کنید / از مصرف آرد سفید تا آنجایی که می توانید خودداری کنید. همیشه سعی کنید از غلات سبوس دار استفاده کنید.

۲- به طور مرتب از لبنیات کم چرب استفاده کنید:
شیر کم چرب ، ماست کم چرب، پنیر کم چرب / روزانه حداقل ۳ واحد لبنیات کم چرب مصرف کنید.

۳- این غذاهای پروتئینی را بخورید:
تخم مرغ ، ماهی، گوشت قرمز بدون چربی، مرغ بدون پوست ، سویا / اگر کلسترول خون شما بالاست، بیش از ۲ عدد تخم مرغ در هفته مصرف نکنید / از گوشت قرمز نهایتا ۲ تا ۳ بار در هفته و هر بار به طور متوسط ۶۰ تا ۷۰ گرم مصرف کنید / از پروتئین گیاهی مانند سویا ، لوبیا و به طور کلی حبوبات نیز حتما استفاده کنید / ماهی به ویژه ماهی های چرب را که به شیوه کبابی یا بخارپز آماده می شوند را ۲ بار در هفته بخورید.

۴- از این مواد غذایی بسیار کم و یا اصلا مصرف نکنید:
روغن، کره، سس مایونز ، خامه، شکر / سعی کنید حداکثر ۳۰ درصد کالری مصرفی شما از چربی ها و روغن باشد.
روغن های گیاهی مانند روغن زیتون خالص ، روغن کانولا و روغن ماهی بهترین انتخاب در میان روغن ها هستند / از مصرف مارگارین و روغن نباتی جامد که حاوی چربی ترانس هستند، خودداری کنید.

۵- نوشیدنی ها:
آب، آب میوه طبیعی ، چای و یا قهوه (به شرطی که به آنها شکر یا قند اضافه نکنید) را می توانید در طی روز مصرف کنید.

۶- از تنقلات و شیرینی ها به طور مناسب استفاده نمایید.
از انواع شیرینی جات، کیک، شکلات، کاکائو، چیپس و ذرت بو داده به میزان مناسب استفاده کنید، زیرا حذف کامل و طولانی مدت این مواد از رژیم افراد غیرممکن خواهد بود.
برای پيشگيری از سرطان، تنها زندگي نكنيد
شواهد جديد حاكي از آن است كه تنها زندگي كردن احتمال ابتلا به سرطان و مرگ ناشي از آنرا افزايش مي دهد.

ببین نیوز، مطالعات اخير در انجمن ملي علم آمريكا نشان مي دهد؛ زندگي جدا از جامعه، احتمال رشد سرطان هاي مهاجم را افزايش مي دهد.

طبق نتايج اين مطالعات، موش هايي كه به تنهايي زندگي مي كردند بيشتر از موش هايي كه به صورت گروهي زندگي مي كردند دچار تومور و البته تومورهاي كشنده تري شدند.

درباره روند مشابه در انسانها سوال هايي وجود دارد كه براي اثبات آن بايد تحقيقات بيشتري انجام گيرد.

دكتر گرچمن هرمز، سرپرست اين گروه تحقيقاتي معتقد است؛ ظاهرا ارتباطي بين محيط، احساسات و بيماري ها وجود دارد.

محققان، اين تاثير را به استرس هاي ناشي از زندگي اجتماعي و نحوه زندگي افراد ارتباط مي دهند.

هیچ نظری موجود نیست: