هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۷ اسفند ۱, پنجشنبه

نوشیدن آب





توصیه نوشیدن آب را بار ها شنیده ایم راستی بدن شما روزانه چند لیوان اب نیاز دارد؟

بخش بزرگی از بدن ما را آب تشکیل میدهد. در واقع میشود گفت دو سوم وزن بدن از آب است. یک درصد از کاهش وزن از کمبود آب در بدن بوجود میاید که به آن تشنگی میگویند که بیشتر از این مقدار میتواند به صدمه های جدی منتهی شود.

آیا شما به اندازه کافی آب مینوشید؟ این مطلب را بخوانید و خودتان قضاوت کنید.

چرا آب برای بدن مهم است؟

آب برای کارایی و فعالیت صحیح بدن مهم میباشد. آب باعث میشود که چشمان ما به راحتی باز و بسته شوند و مفاصل ما به راحتی حرکت کنند و سم های بدن از بدن جمع شده و به بیرون از گردش خون و بیرون از بدن هدایت شوند.

فراموش نکنید که با عرق کردن و فعالیت بدنی شما آب از دست میدهید با نوشیدن دایمی آب شما سطح آب بدن خود را بالا نگه میدارید.

چگونه میتوانید تشخیص بدهید که سطح اب بدن شما پایین است؟

بهترین کار این است که به رنگ ادرار خود نگاه کنید اگر کمرنگ باشد آب بدن شماخوب است اگر زرد مایل به نارنجی باشد این نشان دهنده این است که آب بدن شما کم بوده و شما به اندازه کافی آب نمینوشید.این باعث میشود که فعل و انفعالات بدن شما کند میشود.

علائم کم بود آب بدن عبارتند از : سردرد- عدم تمرکز حواس- خستگی- خشکی چشم و پوست. کم آبی بدن همچنین باعث بیماری کلیوی و کبد و ماهیچه ها ومفاصل میشوند. خیلی از ماها عادت کرده ایم که همیشه صد در صد فعال نباشیم. در حالیکه خیلی از مشکلات بدنی ما از کم آبی است و ما متوجه این نیستیم. تنها موقعی ما آب مینوشیم که بدن ما برای اب گریه میکند و تشنه است.

از نظر علم زیبایی: پوست کم آب زرد و کدر و چروکیده و پیرتر دیده میشود و برعکس پوست مرطوب جوانتر و صاف و کشیده دیده میشود.

چقدر آب روزانه نیاز داریم؟

سازمان استاندارد غذایی در انگلیس پیشنهاد میکند که ۶ تا ۸ لیوان آب در روز یا دو لیتر -یک بتری بزرگ اب روزانه باید مصزف شود که کودکان کمتر از این مفدار است. این مقدار مناسب یک روز معمولی میباشد که در صورت بالا رفتن حرارت و یا فعالیت ورزشی بالاتر میرود.متوجه باشید که افزایش این مقدار آب میتواند مشکل افرین حتی باعث مرگ شود. که به آن water intoxication گفته میشود.

برای اینکه مقدار آب مورد نیاز خودتان را با توجه به فعالیت و وزن خود حساب کنید به سایت hydration calculator مراجعه کنید.

چگونه عادت کنیم آب بنوشیم؟

۱- روز خود را با یک لیوان آب شروع کنید. با اضافه کردن چند قطره آب لیمو به ان میتوانید سیستم گوارشی خود را بیدار کنید.

۲-یک بتری آب همیشه روی میز خود داشته باشید.

۳-یک بتری کوچک آب همیشه در کیف خود داشته باشید.

۴- میوه و سبزیجات را که آب بیشتری نسبت به مواد غذایی دیگر دارند را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

۵- برای خود چند نکته از روز را انتخاب کنید که تفریبا هر روز در یک زمان خاص یک فعالیت خاصی میکنید. مانند قبل از ناهار - قبل از ترک محل کارتان- وقتی از کار به خانه رسیدید و در این زمانها یک لیوان آب بنوشید.

۶- هر وقت یک لیوان چایی و قهوه خوردید یک لیوان آب بنوشید.

۷-اگر شما ورزشکار هستید و یا هر روز فعالیت بدنی دارید بتری آب را از خود دور نکنید.

اگر آب دوست نداشته باشید

سعی کنید آب میوه خود را با آب رقیق کنید و میتوانید از شیر کم چربی هم استفاده کنید. مصرف چایی و قهوه را کاهش دهید که احتیاج به ادرار را در بدن شما بالا میبرند. در انتها هیچ چیزی مثل آب خالص آب بدن شما را بالا نمیبرد.

هیچ نظری موجود نیست: