هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۷ بهمن ۲۱, دوشنبه

پشت ديوار همسايه ...



تظاهرات خشونت‌آمیز شیعیان در پاکستان در اعتراض به بمب‌گذاری

تظاهرکنندگان خشمگين يک پاسگاه پليس را در شهر دره غازی خان پنجاب به آتش کشيدند، جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۸۷
۱۳۸۷/۱۱/۱۸
پليس پاکستان می‌گويد صدها نفر از شيعيان اين کشور به دنبال انفجار انتحاری در يک مسجد به خيابان‌ها ريختند و يک پاسگاه پليس را به آتش کشيدند.

روز جمعه در شهر دره غازی‌خان، واقع در ایالت پنجاب در مرکز پاکستان، صدها نفر از شيعيان ساکن اين شهر به خيابان‌ها ريختند و خواستار دستگيری و مجازات عاملان بمب‌گذاری پنج‌شنبه شب در يک مسجد شدند.

بر پایه گزارش‌ها، روز جمعه با به آتش کشيده شدن يک پاسگاه پليس اين تظاهرات به خشونت کشيده شد. تظاهرکنندگان با آتش زدن لاستيک در نقاط مختلف شهر دره غازی‌خان و خسارت رساندن به برخی فروشگاه‌ها و اختلال در عبور و مرور شهر را به آشوب کشيدند.

اين تظاهرات ساعاتی پيش از تشييع جنازه قربانيان انفجار مرگباری صورت گرفت که پنج‌شنبه شب در مسجدی متعلق به شيعيان در اين شهر به وقوع پيوست.

در اين انفجار که بعد از نماز جماعت و به هنگام خروج نمازگزاران روی داد، بيش از ۳۰ نفر کشته و نزديک به ۵۰ نفر زخمی شدند.


به گفته مقصود احمد، رییس پلیس دره غازی، تظاهرکنندگان خواستار دستگیری عاملان این انفجار بوده‌اند. رییس پلیس دره غازی همچنین گفته است که مقام‌های دولتی از رهبران شیعه خواسته‌اند که مردم خشمگین را به آرامش دعوت کنند.

هيچ گروهی تاکنون مسئوليت انفجار شب گذشته را بر عهده نگرفته است. در چند سال اخیر در رشته‌ حملاتی که علیه شیعیان پاکستان صورت گرفته است، انگشت اتهام به سوی شبه‌نظامیان سنی‌مذهب مرتبط با القاعده نشانه رفته است.

در سال‌های گذشته با افزایش تحرکات طالبان و القاعده در ايالت پنجاب پاکستان، حملات گروه‌های افراطی رو به فزونی گذاشته است. چندين گروه افراطی که گفته می‌شود با القاعده و طالبان همکاری و ارتباط دارند در قسمت‌های جنوبی ایالت پنجاب فعاليت دارند.


۷۵ درصد از جمعیت ۱۷۳ میلیونی پاکستان اهل سنت، ۲۰ درصد شیعه و مابقی هندو و مسیحی هستند.

ترور و حمله انتحاری

از سوی دیگر به گفته مقام‌های محلی در منطقه عشیره‌نشین وزیرستان پاکستان نیز افراطی‌ها دو نفر را به ظن «جاسوسی» برای آمریکایی‌ها ترور کردند. طاهر خان، افسر پلیس در ایالت وزیرستان، می‌‌گوید که جسد این دو که پاکستانی تشخیص داده شده‌اند روز جمعه پیدا شده است.

شبه‌نظامیان در ماه‌های اخیر ده‌ها نفر را به اتهام همکاری با نیروهای آمریکایی به قتل رساند‌ه‌اند.

در همین حال گزارش‌های دیگر حاکی از آن است که روز جمعه در یک حمله انتحاری در تنگه خیبر چهار رهگذر و دو پلیس زخمی شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست: