هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۷ بهمن ۱۹, شنبه

كلام آشتي جويانه لاريجاني و بيان مغرضانه وزير امور خارجه انگليس


علی لاريجانی می گوید: مسئولان جديد کاخ سفيد می توانند پل های تخریب شده را باسازی کنند
۱۳۸۷/۱۱/۱۸

علی لاريجانی، رييس مجلس ايران، روز جمعه در چهل و پنجمين کنفرانس امنيتی مونيخ از تصميم باراک اوباما برای تعیین نماينده ويژه صلح خاورميانه استقبال کرد و گفت:«اين رويکرد نشانه مثبتی است»

جرج میچل، نماینده ویژه اوباما برای صلح خاورمیانه در ژانویه به منطقه سفر کرد و با مقامات کشورهای مصر، اسرائیل و دولت خودگردان فلسطینی مذاکره کرد.

در همین حال آقای لاریجانی با انتقاد از سياست های واشينگتن در خاورميانه گفت : دولتمردان تازه آمريکا بايد اذعان کنند که سياست های گذشته اشتباه بوده است.

علی لاريجانی در ادامه افزود:« البته شرايط جهانی نسبت به تغييرات آمريکا نگاه محتاطانه دارد و اين يک شانس برای ايالات متحده است که از فرصت بهره برده و استراتژی خود را تغيير دهد.»

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، گفته است واشينگتن آمادگی دارد تا برای رفع نگرانی ها درباره برنامه هسته ای ايران با تهران وارد مذاکره شود.

دولت جرج بوش، رييس جمهوری سابق آمريکا، گفت وگوی مستقيم با دولت تهران را رد کرده و می گفت: پيش از هرگونه مذاکره ای، ايران بايد فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.

کشورهای غربی نگرانند که ايران در پوشش برنامه هسته ای خود برای توليد انرژی در صدد دستيابی به تکنولوژی لازم برای توليد سلاح اتمی باشد. اين در حالی است که ايران می گويد برنامه هسته اين کشور صلح اميز است و تهران به تعهدات بين المللی خود در اين زمينه پايبند است.

با اين حال علی لاريجانی گفت:«آمريکا طی سال های گذشته پل های زيادی را تخريب کرد ه است که مسئولان جديد کاخ سفيد می توانند آنها را باسازی کنند. اما ساختن پل جديد نيازمند استراتژی نوين و عملگرا مبتنی بر احترام متقابل و رفتار عادلانه است.»

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، نيز روز جمعه در ديدار با ليويالوی آگوستی، سفير جديد سوئيس در تهران گفت: ايران آماده استقبال از تغييرات واقعی و صحيح در دولت جديد امريکا است.

سوزان رايس، سفير جديد آمريکا در سازمان ملل، گفته بود دولت باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، «ديپلماسی مستقيم» را در قبال ايران در پيش خواهد گرفت

«مسئولان ایران از فرصت استفاده کنند»

فرانک والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان، در افتتاحيه چهل و پنجمين کنفرانس امنيتی مونيخ، با اشاره به خواست دولت جديد آمريکا برای مذاکره با تهران ،خطاب به رهبران ايران گفت:«از همه کسانی که در تهران مسئول هستند، می خواهم: از اين فرصت استفاده کنند.»

کنفرانس امنيتی مونيخ در روزهای ۶ تا ۸ فوريه (۱۸ تا ۲۰ بهمن ماه) در شهر مونيخ آلمان برگزار می شود

ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا، نیز روز جمعه در حاشيه چهل و پنجمين کنفرانس امنيتی مونيخ گفت درصورتی ايران به سرپيچی از خواست جامعه بين المللی ادامه دهد اعمال تحريم های شديد تر اجنتاب ناپذير خواهد بود.

آقای ميليبند گفت:«تعهد دولت جديد آمريکا برای مذاکره با ايران اقدامی درست و مهم است، اما اگر ايران در برابر(خواست) جامعه بين المللی سرپيچی کند به طور اجتناب ناپذيری بايد تحريم های سخت تری را اعمال کرد.»

شورای امنيت سازمان ملل متحد به دليل سرپيچی ايران از توقف برنامه مربوط به غنی سازی خود، تا کنون سه قطعنامه تحريمی عليه ايران تصويب کرده است.

وزير امور خارجه بريتانيا همچنين از اقدام ايران در پرتاپ ماهواره انتقاد کرد و گفت:هرچند ايرانی ها می گويند پرتاپ اين موشک اهداف نظامی ندارد، اما اين اقدام پيام اشتباهی را ارسال خواهد کرد.

آقای ميليبند با اشاره به اين پرتاپ موشک گفت:« رييس جمهوری اوباما گفته است که دست خود را دراز خواهد کرد، اگر ايران مشت خود را باز کند، ولی فکر نمی کنم (پرتاپ موشک) باز کردن مشت باشد.»

بامداد سه‌شنبه ايران اعلام کرد اولين ماهواره «ساخت داخل کشور» را برای «تحقيقات و ارتباطات» به مدار زمين فرستاده است.

کشورهای غربی از جمله آمريکا، فرانسه، آلمان و بريتانيا روز سه شنبه پس از اعلام خبر پرتاب «ماهواره ايرانی» اميد «نگرانی عميق» خود را از فعاليت های موشکی و هسته ای تهران اعلام کردند.

رابرت وود، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا در واکنش به اين خبر گفته بود که فناوری اين آزمايش «احتمالا می تواند برای توسعه موشک های بالستيک مورد استفاده قرار گيرد.»

وی افزوده بود: اين موضوع باعث نگرانی عميق ما شده است

هیچ نظری موجود نیست: