هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۷ اسفند ۸, پنجشنبه

رژيم غذايي ضدآکنه ( جوش صورت )

سلامت-«بيش از چهل سال است که پژوهشگران روي آکنه و ارتباطش با رژيم غذايي مطالعه و تحقيق مي‌کنند. هر از گاهي، برخي مطالب غلط هم به عنوان شايعاتي مطرح مي شود و برخي رسانه‌ها هم اين اشتباهات را تکرار مي‌کنند و متاسفانه وقتي اخبار غيرعلمي و ثابت‌نشده‌اي پخش مي‌شود، مدت‌ها طول مي‌کشد تا بتوان آن را از ذهن مردم پاک کرد.» اينها را خانم دکتر اميدوار، رييس انجمن تغذيه مي‌گويد...

چندي پيش در برخي رسانه‌ها اعلام شد که «برخي پژوهشگران دريافته‌اند که مصرف غذاهاي پر پروتئين مي‌تواند بيش از 50 درصد جوش‌هاي آکنه را کاهش دهد!» ما البته از شنيدن اين خبر بسيار خوشحال شديم اما چون از صحت و سقم آن مطمئن نبوديم، با يک متخصص تغذيه (خانم دکتر اميدوار) و يک متخصص پوست (آقاي دکتر نيلفروش‌زاده) در همين رابطه گفتگو کرديم.
سلامت : آقاي دکتر نيلفروش‌زاده! آيا واقعا رژيم غذايي اثر مهمي روي آکنه دارد؟
نه! رعايت هيچ رژيم غذايي‌اي نمي‌تواند از جوش‌هاي آکنه پيشگيري کند يا موجب بهبود آن شود. البته باورهايي وجود دارد که بعضي غذاها باعث تشديد آکنه مي‌شوند ولي شواهد علمي کافي نداريم که بگويد چنين غذاهايي (مثلا چيپس و لبنيات پرچرب و شکلات) مي‌توانند باعث ايجاد يا وخامت آکنه شوند. ما معمولا توصيه مي‌کنيم مبتلايان به آکنه رژيم غذايي متعادلي داشته باشند. با اين حال، اگر آکنه آنها با خوردن غذاي خاصي بدتر مي‌شود، بهتر است از آن غذا پرهيز کنند.
سلامت : پس اينکه مبتلايان آکنه لبنيات پرچرب نمي‌خورند، بر اساس يک تصور اشتباه است؟
خوردن غذاي پرچرب در چربي پوست بي‌تاثير است. چربي پوست ما به دليل چربي ترشح شده از غدد سباسه پوست است و تنها موقعي که بايد از لبنيات پرهيز کرد، زماني است که به خاطر درمان آکنه، داروي تتراسايکلين تجويز شده و شما آن را مصرف مي‌کنيد. آن هم درست به مدت يک تا يک و نيم ساعت قبل و دو ساعت بعد از مصرف، اين منع مصرف لبنيات وجود دارد چون جذب دارو را کاهش مي‌دهد.
سلامت : پس در آکنه هيچ منع غذايي خاصي، جز در موارد خاص، نداريم؟
همين‌طور است. البته عوامل ژنتيکي و عوامل محيطي، موثر است. آکنه در زامبيا، نيجريه و ژاپن کمتر از اروپا ديده مي‌شود و با وجود تفاوت عمده در نوع تغذيه اين افراد، کمبود آکنه در اين کشورها را مي‌توان ناشي از همان ژنتيک و عوامل محيطي دانست. تنها غذايي که توصيه مي‌شود از مصرف بي‌رويه‌اش پرهيز شود، غذاهاي حاوي يد بالا (مانند صدف) است که البته در ميان ايرانيان مصرفش کم است. ميزان بالاي يد ممکن است باعث اشتعال آکنه شود. مي‌توانيد با داشتن يک رژيم غذايي متعادل سلامت و شادابي پوست خود را حفظ کنيد.
سلامت : خانم دکتر اميدوار! هيچ رژيم خاصي براي کنترل آکنه نداريم؟
من معمولا راجع به تغذيه دوره نوجواني و بحث آکنه، چون موضوع تدريس‌ام هم هست، خيلي پيگيرم اما تا به حال، تحقيق قطعي و ثابت‌شده‌اي را در اين خصوص نديده‌ام. متاسفانه گاهي رسانه‌هاي ما عينا، اشتباهاتي را که عوام عنوان مي‌کنند، تکرار مي‌کنند و ما بايد سال‌ها تلاش کنيم تا آنها را از ذهن مردم بيرون بکشيم ولي به هر حال، افراد درگير با آکنه، بايد غذاهاي محرک و چرب را بااحتياط مصرف کنند؛ به‌طور مثال، غذاهاي تند، کافئين، قهوه، کاکائو، شکلات و نوشابه را نبايد زياد مصرف کنند. از موادغذايي حاوي قند و شکر (مانند شيريني‌هاي تر) نيز حتي‌الامکان بايد پرهيز کرد. توصيه مي‌کنم نوجوان‌ها و جوان‌ها نيز که اکثر گروه مبتلايان به آکنه را تشکيل مي‌دهند، به جاي مصرف هله‌هوله‌هاي مختلف، ميان‌وعده‌هايي مانند سبزيجات و ميوه‌جات بخورند. اگر مبتلايان به آکنه از پوست خود مراقبت کنند و آن را تميز نگه‌دارند و اگر دايم جوش‌ها را دستکاري نکنند و سعي کنند از شوينده‌هايي استفاده نمايند که اسيديته پوست را در حد مشخصي حفظ مي‌کند و اگر يک رژيم غذايي متعادل داشته باشند، مي‌توانند نتيجه مطلوب درماني بگيرند.
سلامت : منظورتان از رژيم متعادل چيست؟ آيا رژيمي که به سلامت و شادابي پوست منجر شود، وجود دارد؟
بله، کافي است شما از هر چهار گروه موادغذايي استفاده کنيد؛ يعني از غلات سبوس‌دار تا مقادير متنوع و زيادي از سبزي‌ها و ميوه‌هاي تازه و پروتئين (خصوصا ماهي‌ها و غذاهاي دريايي که پروتئين زود‌هضم دارند و چربي‌شان مناسب است) در برنامه خود بگنجانيد. به دريافت کافي آب در طول روز توجه کنيد. از مصرف چربي‌ها به خصوص نوع اشباع‌شده بپرهيزيد و در کنار اين مساله، از استرس خود بکاهيد و سعي کنيد آرامش بيشتري در زندگي براي خودتان فراهم کنيد. در اين صورت، مي‌توانيد سلامت بدن و شادابي و سلامت پوست‌تان را شاهد باشيد. بايد مصرف ويتامين‌ها و املاح را بيشتر کنيد و به جاي غذاهاي حاوي کربوهيدرات يا قند بالا، برويد سراغ سبزي‌ها و ميوه‌هاي تازه.
سلامت : پس رژيم غذايي تا حدي مي‌تواند کمک‌کننده باشد؟
بله، رژيم غذايي در حدي که محرک نباشد و مشکل هضمي نداشته باشد، معمولا باعث واکنش بهتر پوست مي‌شود اما به هيچ‌وجه موجب درمان نمي‌شود. دو ريزمغذي در ميان غذاها وجود دارند که نقش پررنگي در کنترل آکنه دارند: ويتامين A و روي که در جوش خوردن زخم‌ها خيلي موثرند. گاهي پزشکان، مصرف غذاهاي حاوي اين مواد را توصيه مي‌کنند و گاهي نيز در برخي پمادهاي تجويزي، مي‌بينيم که اين دو ريزمغذي موجودند و باز هم اين مطلب، نقش مهم ويتامين‌ها را در اين خصوص تاييد مي‌کند.


هیچ نظری موجود نیست: