هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۷ اسفند ۴, یکشنبه

پس از گذشت سي سال حكومت جور وستم ملاها تن به اجراي بخشي از قانون اساسي در مورد اهل سنت داد

کتاب دینی اهل تسنن
با وجود آن که جمهوری اسلامی طبق اصل 12 قانون اساسی برای هموطنان اهل سنت کتاب دینی مخصوص آماده کرده است، اقدام آموزش و پرورش گنبد در موظف کردن برخی معلمان فقه اهل سنت به تدریس ورزش!، اعتراض‌هایی را برانگیخته است.

به گزارش خبرنگار «آینده»، در مناطق اهل سنت‌نشین کشور و از جمله استان گلستان، از پایه تحصیلی دوم ابتدایی کتاب ویژه اهل سنت به عنوان ضمیمه درس تعلیم و تربیت اسلامی (کتاب درسی هدیه‌های آسمان) توسط مدرسین فقه حنفی در استان گلستان تدریس می‌شود به طوری که در مقطع تحصیلی ابتدایی این ضمیمه در پایه دوم، سوم، چهارم و پنجم ابتدایی تدریس می‌شود.
این کتب توسط «سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش» و با برنامه‌ریزی محتوا و نظارت بر تألیف «دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی» در اداره کل چاپ و توزیع کتاب‌های درسی منتشر و به مناطق اهل سنت‌نشین ارسال می‌شود.

محتویات این کتاب‌ها که در طول چهار سال و در چهار مقطع تحصیلی دوم، سوم، چهارم و پنجم ابتدایی تدریس می‌شود با هدف تعلیم و تربیت اسلامی و در راستای آشنایی و آموزش دانش‌آموزان اهل سنت کشور با فقه اهل سنت می‌باشد. در این کتاب‌ها به صورت مصور طریقه گرفتن وضو و آداب آن، طریقه خواندن نماز و اصول آن، مطالبی آموزشی در جهت آشنایی با آل و اصحاب و اهل بیت پیامبر، داستان‌های پندآموز از تاریخ اسلام، خلفای راشدین، آشنایی و معرفی جشن و اعیاد مسلمین، آشنا ساختن دانش‌آموزان با اوقات نماز پنج‌گانه، فضیلت عبادت و دعا، معرفی و شناساندن پیامبر(ص)، حضرت علی(ع)، نماز عید، پاداش نیکی، داستان‌هایی از زندگی پیامبر، آموزش اذان و اقامه، آمادگی برای سن تکلیف، انس با قرآن، تشهد و سلام در مذهب حنفی، نماز جماعت، نماز آیات، صلوات، بعثت پیامبر اسلام و .... جزئی از مطالب آموزشی در این کتب درسی می‌باشد.

تصاویر ذیل بخشهایی از این کتب می‌باشد:

نماز حنفی



اما چندی پیش به دلیل کمبود نیروی آموزشی و عدم پرداخت اضافه کار و امتناع تدریس توسط معلمین با سابقه بالای بیست سال در ساعات اضافه کاری، تصمیمی مبنی بر به کارگیری مدرسین فقه حنفی برای جایگزینی این نیروها گرفته شد.

نماز حنفی


به این ترتیب به دلیل عدم پرداخت اضافه کار به معلمین با سابقه بیش از بیست سال در پایه چهارم و پنجم تحصیلی در مدارس ابتدایی، این معلمین از انجام اضافه‌کاری خودداری کردند و آموزش و پرورش شهرستان گنبد هم برای حل مشکل برخی مدرسین فقه اهل سنت مدارس ابتدایی را موظف نمود تا به جای تدریس فقه اهل سنت، برای پر کردن خلأ ساعت آموزشی در مدارسی که دچار مشکل شده بودند به عنوان معلم ورزش و معلم قرآن شروع به کار کنند.


در راستای این تصمیم بیش از هجده روحانی مدرس فقه حنفی با سوابق بالا از مدارس ابتدایی روستاهای گنبد به مدارس داخل شهر گنبد برای زنگ ورزش معرفی شدند. اکنون بیش از دو ماه می‌باشد که در برخی از مدارس ابتدایی شهر گنبد دانش‌آموزان در زنگ ورزش به جای مربی ورزش شاهد حضور روحانیون مدرس فقه حنفی می‌باشند.

هرچند این اقدام احتمالاً با هدف رفع مشکلات دانش‌آموزان و معلمان انجام شده، اما برخی اعتراضات را برانگیخته است.

به نظر می‌رسد در حالی که جمهوری اسلامی برای هموطنان اهل سنت به تدوین و چاپ کتاب دینی مجزا طبق اعتقادات خود آن‌ها اقدام کرده، چنین سوء تدبیرهایی می‌تواند مشکل‌آفرین باشد.

هیچ نظری موجود نیست: