هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۷ اسفند ۸, پنجشنبه

کم خوابي شديد وافزايش وزن

نتايج دو تحقيق جداگانه نشان مىدهد کم خوابى مىتواند منجر به افزايش وزن در افراد شود. به گزارش پايگاه اينترنتى رويترز از واشنگتن ، کم خوابى مىتواند ميزان هورمون هاى مرتبط با اشتها و رفتارهاى تغذيه اى را تغيير دهد.

در يک مطالعه، دانشمندان دريافتند کسانى که به مدت دو شب و در هر شب کمت از چهار ساعت خوابيده اند، هورمون لپتين در بدن آنها ۱۸ درصد کاهش و هورمون گرلين ۲۸ درصد افزايش يافته است .

هورمون لپتين ( leptin ) که توسط سلول هاي چربي آزاد مي شود، باعث احساس سيري شده و به مغز اعلام مىکند که بدن ديگر نياز به دريافت غذا ندارد.

هورمون گرلين ( ghrelin ) که توسط معده توليد مي شود، باعث تحريک اشتها و احساس گرسنگى مىشود.

مردان جوان شرکت کننده در اين تحقيق که خوابشان کم شده بود، نسبت به ساير افراد تمايل بيشتري به مصرف مواد غذايى نشاسته دار مثل نان ، برنج ، ماکاروني ، کيک و شيريني پيدا کرده بودند.

پرفسور" ايو ون کوتر" استاد علوم پزشکى دانشگاه شيکاگو که سرپرستى اين تحقيق را به عهده دارد، مىگويد : " از آنجا که گلوکز ( قند خون ) انرژى مورد نياز مغز را فراهم مىنمايد، هنگام خستگى ناشى از کم خوابى مغز به کربوهيدرات هاى ساده نياز پيدا مىکند.

اين اولين تحقيقى است که نشان مىدهد ، خواب ميزان اين دو هورمون را در بدن تنظيم مىکند. محققان متوجه شدند افراد با مصرف کالرى بيشتر، سعى مىکنند کمبود خواب را جبران کنند. محققان ميزان هورمون لپتين و گرلين را در ۱۲ مرد جوان سالم، قبل و بعد از دو شب کم خوابى و دو شب پرخوابى اندازه گيرى کردند و دريافتند ميزان هورمون گرلين بعد از چهار ساعت خواب شبانه در مقايسه با ۹ ساعت خواب شبانه ۷۱ درصد افزايش يافته است . کمبود خواب باعث شده بود، اين افراد خوردن بستني، آب نبات ، شيرينى و کيک را بر ميوه ،سبزيجات و لبنيات ترجيح دهند.

در تحقيق دوم ، پژوهشگران دريافتند هرچه افراد کمتر بخوابند، وزن بيشتري اضافه مىکنند. دراين تحقيق ميزان هورمون لپتين در کسانى که کمبود خواب داشتند کاهش و هورمون گرلين افزايش يافته بود.

دکتر امانوئل ميگنوت از دانشگاه استانفورد در کاليفرنيا و همکارانش عادات خواب و ميزان اين دو هورمون را در بدن هزار نفر مورد مطالعه قرار دادند.

آنها دريافتند کسانى که کمتر از۵ ساعت در شب مىخوابند ،در مقايسه با کسانى که هشت ساعت مىخوابند ميزان هورمون گرلين در بدن آنها ۹/۱۴ درصد افزايش و هورمون لپتين ۵/۱۵ درصد کاهش مىيابد.

نتايج اين مطالعه رابطه مهمى را بين خواب و هورمون هاى تنظيم کننده دريافت غذا نشان مىدهد.


هیچ نظری موجود نیست: